چهارشنبه ۱۳۹۰/۰۷/۲۷

دكتر احمد نادعليان:

جشنواره هنر بازيافت به نهادينه شدن فرهنگ بازيافت كمك مي كند

جشنواره هنر بازيافت به نهادينه شدن فرهنگ بازيافت و استفاده دوباره از مواد دور ريختني كمك مي كند

 

يكي از هنرمندان برجسته محيطي كشور گفت: جشنواره هنر بازيافت مي تواند به نهادينه شدن فرهنگ بازيافت و استفاده دوباره از مواد دور ريختني كمك كند.
دكتر احمد نادعليان روز سهشنبه در حاشيه برگزاري دومين جشنواره هنر بازيافت افزود: برگزاري اين جشنواره از آن جهت كه مديريت شهري آفرينش هاي هنري را براي پيشبرد اهداف خود به خدمت مي گيرد، حركت مثبت و ارزشمندي است كه مي تواند الگويي براي ساير شهرهاي كشور باشد.
وي كه فارغ التحصيل دكتراي فلسفه هنر در زمينه تخصصي نقاشي و تزئينات ديواري از دانشگاه مركزي انگلستان است، تصريح كرد: اگرچه دانشمندان همواره در مورد خطرات موجود در حوزه محيط زيست هشدار مي دهند، اما زبان هنر در اين حوزه مي تواند كارايي بيشتري را داشته باشد.
دكتر نادعليان در مورد راهكارهاي تاثيرگذاري هرچه بيشتر اينگونه جشنواره ها بر فرهنگ شهروندي اظهارداشت: در ابتدا بايد امكاني براي بازديد مردم از چنين جشنواره هايي وجود داشته باشد اما با توجه به محدوديتهاي موجود شايد اين امكان براي تمام شهروندان فراهم نگردد كه به همين جهت براي بهره مندي تمام شهروندان از نتايج اين جشنواره، بايد آثار ساخته شده، در قالب نمايشگاهي به نمايش در آمده و از آثاري كه مانا نيستند هم فيلم تهيه و در اختيار مردم قرار گيرد.
وي برلزوم فرهنگسازي در خصوص استفاده مجدد از مواد دور ريختني توسط خانواده ها تاكيد كرد و گفت: در گذشته شاهد بوديم كه برخي بانوان از جلد نوشيدني ها كيف هايي درست مي كردند كه اين موضوع بايد در جامعه نهادينه شود و اكراهي كه الان به خصوص قشر تحصيلكرده در اين خصوص دارند، از بين برود.
اين استاد دانشگاه، در ادامه به تعريف هنر بازيافت از ديدگاه خود پرداخت و گفت: هنر بازيافت استفاده مجدد از مواد دوريختني است كه اصلا به كار نمي آيند و اين مواد استفاده شده مي توانند در يك آفرينش هنري مورد استفاده قرار گيرند.
وي با مثبت ارزيابي كردن برگزاري چنين جشنواره هاي ابراز اميدواري نمود، در شهرهاي ديگر نيز چنين اقداماتي صورت گيرد تا فرهنگ استفاده مجدد از مواد استفاده شده در جامعه نهادينه شود.
دكتر نادعليان در ادامه با بيان اينكه كميته فرهنگ شهروندي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين به عنوان متولي برگزاري دومين جشنواره هنر بازيافت توانسته در نهادينه كردن استفاده بهينه از مواد دور ريختني گامهاي موثري بردارد افزود: تاكنون چهار جشنواره هنر بازيافت در كشور برگزار شده كه استانهاي تهران و اراك موفق به اجراي يك جشنواره شدند و قزوين خوشبختانه با برگزاري دو جشنواره سهم خوبي در اين راستا ايفا كرده است.
اين هنر برجسته محيطي كشور اضافه كرد: تاكنون 32 جشنواره هنرهاي محيطي در كشور برگزار شده و تعداد قابل توجهي كارهاي بازيافتي بوده است.
دكتر نادعليان با اشاره به سطح كيفي و مطلوب جشنواره هنر بازيافت قزوين، افزود: تاثيري كه اين جشنواره خواهد داشت با توجه به نوع زندگي رو به رشد صنعتي، جابجايي محصولات و عرضه و رقابت هاي كه وجود دارد، ما را در ميز فكر قرار مي دهد تا از مواد دورريختني پيرامون خود استفاده بهينه كنيم.
وي خاطرنشان كرد: وجه ديگر جشنواره بازيافت اين است كه از يك چيزي بي ارزش يا كم ارزش، با ايده پردازي به يك اثر ارزشمند برسيم، براي همين جشنواره بازيافت برخوردهاي انتقادي را به رفتارهاي راهبردي سوق مي دهد.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: در قلمرو هنر، زباله قابل بازيافت و تبديل شدن به اثر هنري و اقتصادي است و با اين نگاه مي توان بسياري از پديده هاي در ظاهر كم ارزش را بررسي و بازنگري كرد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط